Substancje odżywcze o ogromnym znaczeniu dla zdrowia komórek mózgowych

    Większość z nas zna rolę witamin, minerałów oraz innych substancji dla różnych funkcji naszego organizmu. W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy jednak zwrócić szczególną uwagę na ich rolę na naszych komórek mózgowych. Poniższa tabela przedstawia główne zadania jakie pełnią poszczególne związki przy wspieraniu nas w walce ze stwardnieniem rozsianym. Jest to również zestawienie w których produktach spożywczych odnajdziemy największe ilości tych substancji. Pozyskana wiedza pozwoli nam w jeszcze bardziej świadomy sposób komponować swoja dietę oraz suplementację. Wspieranie i odżywianie mitochondriów -najważniejszych centrów energetycznych jest kluczowym elementem i na nich powinna skupiać się nasza dieta.  Pamiętajcie o doborze składników według diety, którą stosujecie i wykluczyć pokarmy alergenne. Przy chorobach autoimmunologicznych większość źródeł zaleca dietę wykluczająca produkty zbożowe i mleczne oraz ograniczającą rośliny strączkowe.

Substancja odżywczaGłówne zadanie*Główne źródła
Witamina A, retinol (zwierzęcy odpowiednik witaminy A) Bierze udział w syntezie pigmentów w siatkówce oka olej z wątroby dorsza, podroby, żółtko jaja
Witamina B1 (tiamina)Wspomaga wykorzystanie glukozy oraz produkcje otoczki mielinowej podroby, wieprzowina, wołowina, nasiona, orzechy, drożdże, nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe
Witamina B2 (ryboflawina) Wspomaga produkcję energii przez mitochondria wątróbka, zielone warzywa, ryby, drób, pieczywo pełnoziarniste, mleko, jogurty, sery
Witamina B3 (niacyna)Wspomaga produkcję energii przez mitochondriawątróbka, drób
Witamina B5 (kwas pantotenowy)Wspomaga produkcję energii przez mitochondriawątróbka, ryby, drób, sery, mleko, całe ziarna zbóż, kalafior, ziemniaki, awokado, otręby, warzywa strączkowe, grzyby
Witamina B6 (pirydoksyna)Wspomaga produkcje neuroprzekaźnikówryby, zielone warzywa, drób, mięso, ziemniaki, awokado, banany, mleko, sery, nasiona słonecznika
Witamina B9 (kwas foliowy)Wspomaga tworzenie otoczki mielinowej wątróbka, zielone warzywa, szparagi
Witamina B12 (kobalamina)Wspomaga tworzenie otoczki mielinowejwątróbka wołowa, cielęcina, nerki cielęce, jajka, sery, ryby, ostrygi, skorupiaki
Witamina C Zwalcza infekcje, jest źródłem wewnątrzkomórkowych przeciwutleniaczyZwalcza infekcje, jest źródłem wewnątrzkomórkowych przeciwutleniaczy
Witamina DWspomaga właściwy odczyt DNA, chroni komórki mózgoweolej z wątroby dorsza, światło słoneczne , Tłuste ryby (śledź, łosoś, tuńczyk), jaja i produkty zbożowe
Witamina E Wspomaga komunikację międzykomórkową, chroni cząstki transportujące cholesterol przed utlenianiem, obniża odsetek obumierających komórek mózgowych, tym samym chroniąc organizm przed objawami starzeniaorzechy, nasiona, awokado, oleje roślinne, nasiona słonecznika, kiełki pszenicy, brokuły
ŻelazoWspomaga dostarczanie tlenu do mózgu podroby, zielone warzywa, melasa, wołowina, baranina, rośliny strączkowe
Miedź Przywraca równowagę pomiędzy żelazem a miedzią w organizmie, ma to duże znaczenie w przypadku zaawansowanych funkcjipodroby, skorupiaki, nasiona, orzechy, Pełnoziarnisty chleb i płatki, orzechy, zielone warzywa liściaste
CynkWspomaga pracę mózguskorupiaki, orzechy, nasiona, chude mięso, podroby, żółte sery, kiełki pszenicy, nasiona dyni i słonecznika, fasola
JodWspomaga inteligencje, bierze udział w produkcji otoczki mielinowejwodorosty, owoce morza, jodowana sól morska
Magnez Chroni komórki przed nadmierną stymulacją wywołana przez kwas glutaminowyzielone warzywa, surowe, namoczone orzechy, wodorosty, szpinak, produkty pełnoziarnistej mąki, fasola, jagody, ananasy
SelenChroni przed stresem oksydacyjnym orzechy orzesznicy wyniosłej, nasiona słonecznika, owoce morza, wodorosty, Całe ziarna zbóż, podroby, mięso, awokado, masło
Likopen, luteina, zeaksantyna, alfakaroten, betakaroten, betakryptoksantyna Przeciwutleniacze chroniące błonę komórkową i mitochondriakolorowe warzywa, jagody
KarnitynaWspomaga produkcję energii przez mitochondria podroby, wołowina i wszystkie inne mięsa, włączając w to drób
Kwas liponowyWspomaga produkcję energii przez mitochondriapodroby
Koenzym QWspomaga produkcję energii przez mitochondriapodroby
KreatynaWspomaga produkcję energii przez mitochondriapodroby, dziczyzna
Witamina KWzmacnia otoczkę mielinową i naczynia krwionośne zielona warzywa
Cholesterol Wzmacnia błonę komórkową i pobudza produkcje hormonówtłuszcze zwierzęce
Kwas alfa-linolenowy (roślinny odpowiednik kwasów Omega-3) Wspomaga budowę błony komórkowej i otoczki mielinowejorzechy włoskie, olej lniany i olej z konopi
Kwasy Omega-3 Wspomagają budowę błony komórkowej i otoczki mielinowej, redukuje stany zapalnedziki śledź, łosoś, zwierzęta z wolnego wybiegu
Kwasy Omega-6, kwas linolowy (LA), kwas arachidowy (AA) Wspomagają budowę błony komórkowej i otoczki mielinowe, stymulują komunikację międzykomórkową (nadmiar tych kwasów może skutkować podwyższonym stanem zapalnym, konieczne jest równoważenie ich kwasami Omega-3)nasiona i orzech (LA), podroby, mięso (AA)
Kwas gamma-linolenowyRedukuje stany zapalaneOgórecznik, pierwiosnek, olej z konopi.

Źródła:
* T.Whals; The Whals Protocol-A radical new way to trade all chronic autoimmune conditions using paleo principles

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *